Видове хартия за печат
Изборът на хартия е ключов момент от печатния процес, защото е свързан пряко и с цената, и с качеството на крайната продукция. Разнообразието от хартии с различни характеристики е огромно, ето защо тук ще разгледаме основните видове и тяхното предназначение.
Вестникарска хартия
Това са най-евтините и леки хартии, чието название подсказва красноречиво най-популярното им приложение. Този тип хартия битува около нас и под формата на бланки за касови бележки, едноцветни формуляри, книги – регистри и карирани ученически тетрадки.
Теглото й варира между 42 и 50 гр/кв. м, при белота около 60%. Характеризира се с голяма порестост и попивателна способност (затова понякога по пръстите ви остава мастило), голямо нарастване на точката за печат и пожълтяване с времето. Вестникарската хартия не е подходяща за печат на висококачествени изображения, но пък е чудесна за бюджетна реклама.
Обемна хартия
Използва се предимно за печат на книги. Тя се отличава с по-голяма дебелина и плътност от вестникарската хартия – именно това придава обем на книгите. Белотата й достига над 80%, а теглото варира от 50 до 90 гр/кв.м. Тук също недостатъкът е, че пожълтява с времето.
Офсетова хартия
Най-популярната и универсална хартия в печатното производство, наричана още „принтерна“. Белотата й е 100%, което я прави подходяща за тиражиране на пълноценни изображения и текст, оттам и за фирмени рекламни материали.
Теглото й варира от 50 до 350 гр/кв.м. Рискът тук идва от факта, че белотата може да доведе до преумора на очите при продължително четене. Това важи особено за продуктови и периодични издания с много текст. Офсетовата хартия се предлага в цветни разновидности, които могат да бъдат удачно решение на този проблем.
Хромова / Промазана хартия
Този вид хартия се отличава с висока степен на гладкост, поради специалната й химическа обработка. На пазара може да я намерите в няколко варианта, предимно гланц и мат, както едностранно, така и двустранно.
Препоръчва се за печат на висококачествени ярки и силно контрастни изображения – репродукции, илюстровани издания, картички. Подходящ вариант е също за визитки, луксозни каталози, брошури. Предимството е, че мастилото от принтера остава в облагородения горен слон на хартията, вместо да се абсорбира в хартиените влакна.
Теглото й варира от 70 до 170 г/кв. м., като над 150 г/кв.м. тя се напуква при огъване. Тези материали са сравнително скъпи, но устойчиви на стареене и износване.
По-евтин вариант за рекламни материали, особено за промоционални брошури в голям тираж, е LWC хартията, която е по-лека и по-евтина, но с по-ниска плътност. Затова при нея има опасност при прозиране.
Химизирана хартия
Това са всички фактури, документи за банкови преводи и формуляри, които се попълват в няколко екземпляра. Химизираната хартия е създадена така, че да копира информацията от горния към долните слоеве при изписване. Това става чрез натиск, без да е необходимо да се поставя индиго.
Теглото й варира в рамките 48 и 60 г/кв. м. Предимството тук идва от устойчивостта и дълготрайността, а различните модификации дават възможност химизираната хартия да се използва както за офсетов, така и за дигитален печат. Тя спада към т.нар. специални хартии, към които се чисти и самозалепващата се хартия.
В многочленното семейство на хартията откриваме и други видове – цигарени, попиващи, електроизолиращи, светлочувствителни... Надяваме, че поне донякъде сме успели да ви улесним в избора. Разбира се, консултирайте се с печатарите за най-добрия и изгоден материал.
Тези 4 стъпки ще ви помогнат
- Какво искате? Евтина брошура, солиден постер за външна реклама или луксозно фирмено издание.
- Какво продуктът ще „говори” на клиентите и как те ще го приемат? Нещо евтино, нещо скъпо, нестандартно или традиционно.
- Колко ще издържи във времето? Една седмица до промоцията, един сезон или много години.
- Какво е преназначението? Дали ще е списание, което се разгръща отново и отново, постер за улична реклама или визитка картичка.