Анкета – прекият път към потребителите

Анкетите са пряк път към опознаване на таргет аудиторията. Така компаниите получат директна обратна връзка, независимо дали тестват нов продукт, подготвят нова маркетинг стратегия или нещо друго. Анкетите в интернет стават все по-популярни, защото са изгоди като цена, но ценни като ресурс.
Ако се извършва онлайн, в общия случай допитването се попълва от около 10% от потребителите, но и това е достатъчно, за да добиете представа кои са тези хора и как по-успешно да взаимодействате с тях. Те са по-склонни да отговарят на въпроси, ако анонимността им е гарантирана. Така и вие сте сигурни, че получавате откровени отговори.
Още нещо, преди да се впуснем в подробности – анкетираните предпочитат затворени въпроси, защото улеснява избора им.
Колкото по-рядко, толкова по-добре
Препоръчително е да правите анкета веднъж годишно и да се ограничите до 20-тина въпроса. Иначе рискувате да подразните хората. Дайте им стимул за участие – отстъпка, парична награда, код за ваучер или някакъв подарък. Така повече хора ще са склонни да отделят 20-30 минути от времето си.
За да получите точните отговори, задайте точните въпроси
Вместо да искате лична информация от потребителите, нека имат възможност да се асоциират с категории – „от 20- до 30-годишен“, „жител на голям/малък град“, „студент“, „млад специалист“ и т.н.
След профилиращите въпроси по пол, възраст и местожителство, идва ред на покупателната способност. Включете въпроси за доходите (в интервали, разбира се) и кариерното развитие (младши специалисти, експерти, стажанти).
На следващо ниво
Попитайте директно какво мислят за вашия продукт / услуга, решава ли тяхна нужда, как е възможно да се подобри, каква оценка ви поставят по десетобалната скала. Важни са и въпросите от типа: „Кой е най-важният критерий за вас, когато купувате X“, с възможни отговори „цена“, „гаранция“, „доставка“ и други.
Ако планирате подобрения по сайта или електронния си магазин, най-добре е потребителите да ви подскажат. Включете въпроси за потребителско изживяване, например има ли проблеми с навигацията, лесно ли се правят поръчки и т.н. Попитайте хората как стигнали до сайта – през Google, социалните мрежи, линк от приятел и т.н. Разберете колко често посещават сайта, с каква цел, какво им липсва да намерят там и т.н.
Не пропускайте въпросите, които могат да доведат до негативни отговори. Целта на анкетата е да получите обективна картина, а не шестици по всички показатели.
Възможностите
Най-популярната платформа за онлайн анкети в света е SurveyMonkey –и свободната, и платената й версия. Безплатният акаунт позволява анкета до 10 въпроса, 100 респонденти и 15 типа въпроса. Предимствата са изчистен дизайн и лесна навигация, но основният недостатък е, че не може да свалите данните.
Typeform е елегантна платформа, чиято безплатна версия (Core Plan) има много какво да предложи – неограничени въпроси и отговори, експорт на данни, дизайн по избор. Други популярни решения за Survey Gizmo и Survey Planet.
Google Forms е чудесна алтернатива на платените платформи. Освен че броят на въпросите и респондентите е неорганичен, платформата позволява да добавите свое лого, снимка, както и голям избор от теми за анкетата. Данните се събират в таблица, която може да видите по всяко време.
Онлайн анкетите са достъпен инструмент за всеки бизнес. Възползвайте се от тях, защото клиентът винаги е прав.