Какво се случва преди и след печат

Предпечатната подготовката и довършителните процеси на материалите имат сериозна тежест в полиграфията. Сега ще разкажем малко повече за тях.
Предпечатна подготовка
Бихме я описали като гаранция за успешното тиражиране на вашите рекламни материали. Това тънко умение в печатарството се явява като последна проверка преди да заработят машините. Това е моментът, в който могат да се коригират, но и да се допуснат фатални грешки. Небходими са специализирани познания, но все пак ето няколко съвета от нас.
* Файлове
Печатащите устройства работят в CMYK цветово пространство, а електронните устройства - в RGB. Препоръчва се ръчно конвертиране в графичните програми за най-голяма сигурност. Файловете трябва да бъдат с точно указани Spot цветове, ако има такива, като особено внимание заслужава черното – изберете 100% черно или композитно черно.
Нека резолюцията е поне 300dpi (точки на инч). Повечето предпечатари съветват да обърнете шрифтовете в криви (така че се превръщат във векторни изображения), за да няма разминаване. Най-добре е за печат да изпратите PDF с настройки за качество за печат (Press Quality).
* Наддаване и маркери за рязане
Ножовете за рязане „изяждат“ от хартията по 2-3 милиметра от всяка страна. Понякога има по-големи отклонения. Това се компенсира с т.нар. наддаване (bleed), или удължаване на изображението с 3-5 милиметра над краищата. Процесът е задължителен за изцяло цветна продукция. Внимавайте да не заложите бял фон, тъй като има опасност впоследствие да не бъде изрязан напълно.
Важните елементи – изображения, текст, лого – трябва да бъдат на поне 5 мм отстояние от ръбовете. В тази „зона за сигурност“, наречена още сляпа зона, попада само фонът. Маркерите за рязане - линиите, по които ще мине ножът - представляват служебен елемент и не е нужно да ги поставяте.
* Трапинг / раздувки
Това е ключов момент, който ликвидира опасността от застъпване на цветовете, съответно мастилата. Понякога този неприятен ефект води до бракуване на цялата продукция. Трапингът се прави ръчно, като по същество по-тъмният цвят застъпва по-светлия.
На специалистите по предпечат се разчита също за намирането на структурни и технически решения по манифактурата на даден материал – измислянето и разчертаването на сгъвки, контурирането на щанци и т.н.
Довършителни процеси
Това са възможностите за последващо обогатяване на печатната продукция. Най-популярните от тях са:
- Шанцоване – изрязване на различни материали с неправилна форма
- Ламиниране – придава издръжливост на материалите, бива топло и студено
- Лакиране – придава по-луксозен вид, бива цялостно или частично
- Каширане – залепване за хартиена подложка с цел здравина
- Шиене
- Сгъване / пакетиране
- Перфорация
Всеки един от изброените процеси може да направи разликата за вашата печатна реклама. Консултирайте се с нас, за да ви предложим още много варианти.