Facebook, без който не можем

Трудно е да си представим ежедневието без социалните мрежи. Същото, че дори още в по-голяма степен, важи за бизнеса. Популярността в платформи като Facebook и Instagram е приоритет за компаниите, поради което бюджетът за реклама там непрекъснато се увеличава.
Facebook има огромни предимства като рекламен канал. Ето малка част от тях:
- Малък бюджет - с 10 долара може да достигнете до хиляди потребители
- Около 3 милиона български потребители и общо над 1.2 милиарда в цял свят
- Прецизно таргетиране на аудиторията (по възраст, местоположение и т.н.)
- Метрики за успеваемост и подробни статистики на потребителската база
- Разнообразие от рекламни формати и възможност
Социалната мрежа обаче не е златна кокошка, напротив – тя носи резултати, само ако се управлява добре. В този пост ще коментираме няколко азбучни правила, които да имате предвид, когато създавате и развивате бизнес страница във Facebook.
Нека хората говорят
Обикновено фирмите използват социалните мрежи по два начина - като продължение на техния сайт / магазин (особено с функцията Shop) и като контролирана територия за “отглеждане” на имидж. И двата подхода повтарят грешката на традиционната реклама, която дълго време представляваше едностранна комуникация – от компанията към клиентите – и толкова.
Дигиталният маркетинг се движи в обратната посока – от потребителите към продукта / услугата на съответната компания. Във Facebook хората имат думата, така че трябва да мислите първо за тях.
Опознайте ги
Преди да създадете бизнес страница или да редактирате съществуващата такава, помислете за ядрото от последователи. Кои са перфектните клиенти? Опишете ги - по възраст, пол, семейно положение, местожителство, професия, интереси. В бъдеще те могат да се превърнат в лоялни клиенти и посланици на вашия бранд. Познавате ли ги достатъчно добре?
Facebook дава подробни статистики за профилиране на аудиторията. За още повече информация - попитайте служителите, направете кратка анкета в сайта или магазина. Важно е да знаете защо хората купуват от вас, как решавате техен проблем и какво им предлагате като добавена стойност.
Бързата работа...
Често срещана грешка е отрано да се тръгва към самоцелно увеличаване на аудиторията. Повтарящи се постове от типа „Харесай страницата и...“, „Сподели, ако ти харесва“ не вършат работа в дългосрочна перспектива. И всъщност може да отблъснат първите потребители, проявили интерес, вместо да ги превърнат в ядро на страницата.
По-добре е да имате 2000 активни потребители, отколкото 10 000, от които трима харесват, двама споделят и един коментира. Има доста такива „заспали“ и скучни страници. Не искате и вашата да е такава, нали?
Това няма да е вашият случай, ако споделяйте съдържание, въвлича потребителите.
Полезно и интересно
Да речем, че търгувате с пресни плодове и зеленчуци. Тогава разказвайте за здравословния начин на живот, а не за новата цена на портокалите. Без притеснение споделяйте чуждо съдържание, например интересната статия за свойствата на джинджифила, която прочетохте вчера. Споделяте полезни неща – видео с бързи рецепти, съвети за съхранение на плодовете и още, и още.
Мислете от гледна точка на потребителите – кое ги мотивира, кое им е интересно, какво биха искали да научат. Включете ви в разговор, вместо да говорите само за себе си. Само така ще създадете общност около вашия бранд. А това е най-голямото предимство на Facebook.
Не ги притискайте
Ако, например, продавате автомобилни гуми, то създайте блог или секция “Полезно” във вашия сайт.. Може би много от потенциалните ви клиенти се чудят какво да правят с летните гуми през зимата и обратно. Или пък искат да научат какво означава 4 мм дълбочина на грайфера.
Бъдете креативни - тествайте различно съдържание. Може би вашите потребителите предпочитат да гледат видеоклипове или пък да четат блог постове? Анализирайте всяка стъпка, за да видите какво наистина работи.
Който играе...
Организирайте забавни игри и промоции. Така ще покажете ангажираност и внимание към потребителите. Колкото по-лесно е участието, толкова по-добре. Дали ще е публично споделяне на пост, отбелязване на приятел или публикуване на снимка, резултатите веднага ще се отразят.
Детайлите са важни
Редом с полезните и забавни постове, подменяйте редовно корицата на страницата и се погрижете за About секцията. Дайте точни контакти, добавяйте интересни бележки, свързани със служители на фирмата и разкажете клиентски истории. Избягвайте думата „най“. И без това всяка втора компания е „най“-опитната, сериозната, добрата и т.н.
Най-важното е да бъдете полезни на потребителите. Така ще бъдете полезни и на себе си.